Tips Mengelak Dari Penyakit

Berikut ialah cara-cara kebersihan, mengelakkan penyakit dan seumpamanya yang berkaitan dengan kesihatan yang dipetik dari amalan Rasulullah SAW dan pengamal perubatan Islam.

  1. Allah tidak menjadikan penyakit melainkan di jadikan Nya juga ubatnya, kecuali mati. Firman Allah SWT bahawa siapa yang hidup menurut petunjuk Al-Qur’an akan lanjut usianya.
  2. Asal segala penyakit ialah makan. Oleh itu, makanlah apabila anda kehendaki atau perlu dan jangan makan apabila tidak perlu.
  3. Perut rumah penyakit dan puasa raja segala ubat. Oleh itu, jadikanlah ia kebiasaan anda.
  4. Pada pandangan Allah makanan yang paling baik ialah makanan yang di makan beramai-ramai.
  5. Makan seorang diri semasa sarapan pagi ialah makan dengan syaitan, makan dengan seorang lain ialah makan dengan raja yang zalim, makan dengan dua orang lain ialah makan dengan para Nabi a.s.
  6. Biarkan makananmu agak sejuk sebelum memakannya, kerana makanan yang panas itu tidak berkat.
  7. Apabila makan, tanggalkan kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih rehat. Inilah nasihat yang baik.
  8. Ada keberkatan pada makanan ditengah pinggan. Oleh itu, mulakan makan makanan yang di tepi pinggan dahulu, bukan mula dari tengah. (Pengertian hadith ini ialah seseorang itu hendaklah jangan tamak iaitu mementingkan diri sendiri dan hendaklah membenarkan orang lain sama mendapat berkat, jangan seorang diri saja).
  9. Ada keberkatan dalam tiga perkara: dalam sarapan pagi, dalam roti, dan dalam sup.
  10. Berus gigi dengan ‘miswak’ (berus gigi kayu yang biasanya dibuat daripada dahan pokok (pokok pelu) selepas makan dan kemudian berkumur – kumur, kerana kedua – keduanya amalan ini adalah penjaga gigi.
  11. Gunakan ‘miswak’ kerana amalan ini datang kebersihan, dan kebersihan datang dari iman, dan iman membawa orang itu ke Syurga.
  12. Makanan dalam pinggan itu memohon rahmat bagi orang yang makan hingga habis langsung (iaitu tidak membazir).
  13. Makan bersama barulah bersurai, kerana keberkatan itu ada dalam kumpulan.
  14. Kurang makan kurang dosa.
  15. Mengumpulkan dalam perkara berikut adalah dilarang iaitu mengumpul gandum, barli, kismis, seko, lemak, madu, lebah, keju, sejenis pokok yang buahnya berkulit keras dan boleh dimakan (walnut) dan zaitun.
  16. Jangan minum berdiri kecuali orang yang berpenyakit senggal pada pangkal paha (sciatica).
  17. Sarapan pagi waktu fajar (dini hari) ada berkatnya.
  18. Ketika Rasul SAW mikra’j, tidak ada seorang Melaikat pun yang tidak berkata, “Wahai Muhamad s.a.w beritahu umatmu supaya berbekam. Rawatan yang paling baik ialah berbekam, ketumbar dan costus (sejenis herba).
  19. Siapa yang sakit 7 hari, maka ia adalah penebus dosa 70 tahun.
  20. Tidak ada sakit seperti sakit dalam mata dan tidak ada kerunsingan kerana berhutang.
  21. Apabila nabi Muhamad s.a.w melawat orang sakit, baginda biasanya berkata: “Hindarlah pedaya iblis, kekuatan itu dengan Allah, sembuh dan disembuhkan, tidak ada yang menyembuhkan melainkan Allah“.

0 Comments:

Post a Comment



Newer Post Older Post Home